Learning to Teach Qualitative Researching

Perspectives for a Balancing Act in Times of Institutionalization and Neoliberal Study Conditions

Authors

  • Julia Riegler
  • Katharina Hametner
  • Markus Wrbouschek
  • Paul Distler
  • Thomas Slunecko

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2023-2-19

Keywords:

teaching qualitative methods, institutionalization, neoliberalism, Bologna reform, paradoxes of university didactics, resonance

Abstract

In our article we reflect the institutional, curricular, and policy-related transformations in the field of qualitative method training that we face in our respective academic environments. Our reflections originated in a series of open discussions and intervision meetings in which we collectively tackled teaching crises we went through in recent years, but also exchanged moments of successful and resonant engagement with students. We pick up on this discussion process by presenting a narrative account from one author’s experience. On this basis, we explore paradoxes and challenges for teaching and learning qualitative methods along three key principles – openness, circularity, and reflexivity – which define the qualitative research paradigm in the contemporary academic landscape. In our critical reflexion of this landscape, we look out for perspectives that might guide the risky ridge walk of teaching qualitative methods.

Author Biographies

Julia Riegler

Julia Riegler, Mag., Dr., ist Senior Lecturer für qualitative Forschungsmethoden am Institut für Kognition, Emotion und Methoden der Fakultät für Psychologie der Universität Wien. Ihre Arbeitsschwerpunkte liegen im Bereich qualitative Methoden, Didaktik qualitativer Sozialforschung und feministische Perspektiven in der Psychologie.

Katharina Hametner

Katharina Hametner, Mag., Dr., ist Assistenzprofessorin an der Fakultät für Psychologie der SFU Wien und lehrt qualitative Methoden und Sozialpsychologie. Ihr Forschungsschwerpunkt liegt im Bereich Sozialpsychologie sozialer Ungleichheit, der Ressentiment- und Rassismusforschung sowie der qualitativen Sozialforschung.

Markus Wrbouschek

Markus Wrbouschek, Mag.phil., Dr. phil, ist Universitätsassistent an der Fakultät für Psychologie der SFU Wien und lehrt qualitative Methoden und Sozialpsychologie. Seine Arbeitsschwerpunkte sind Psychologie der Affekte und qualitative Methoden. Er ist Mitglied des Instituts für Kulturpsychologie und qualitative Sozialforschung (IKUS) in Wien.

Paul Distler

Paul Distler, M.A., ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Visuelle Kommunikation und Mediensoziologie des Instituts für Medienforschung der TU Chemnitz. Seine Arbeitsschwerpunkte liegen im Bereich der Wissens- und Körpersoziologie, der Visuellen Soziologie sowie der Kulturpsychologie.

Thomas Slunecko

Thomas Slunecko, ao. Univ.-Prof. Dr., lehrt und forscht an der Abteilung für Kognition, Emotion und Methoden der Fakultät für Psychologie der Universität Wien. Seine Arbeitsschwerpunkte liegen im Bereich Kulturpsychologie und qualitative Methoden. Zudem ist er wissenschaftlicher Leiter des Instituts für Kulturpsychologie und qualitative Sozialforschung (IKUS) in Wien, Psychotherapeut und Mitglied des österreichischen Psychotherapiebeirates.
019-041 34104

How to Cite

Riegler, Julia, Katharina Hametner, Markus Wrbouschek, Paul Distler, and Thomas Slunecko. 2023. “Learning to Teach Qualitative Researching: Perspectives for a Balancing Act in Times of Institutionalization and Neoliberal Study Conditions”. Journal für Psychologie 31 (2):19-41. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2023-2-19.