Rising uncertainties and »Eigensinn«. Educational Labor in processes of reorganization

Authors

  • Karin Lohr
  • Thorsten Peetz
  • Romy Hilbrich

Keywords:

Organizational sociology, Educational reform, educational organizations, professions, identity, Eigensinn

Abstract

This article discusses selected results from the research project »Educational Labour in Transition« that analyzed the consequences of educational policy reform on labor and organizations within the educational system. We focus on two issues: First, we reconstruct the increasing uncertainty of positional structures and professional identities. Second, we observe the «Eigensinn” of educational workers that expresses itself in their way of tackling organizational reforms. We close our discussion by reflecting on the interaction of educational, increasing uncertainties and employees’ Eigensinn.

Author Biographies

Karin Lohr

Arbeitsschwerpunkte: Arbeits-, Industrie- und Organisationssoziologie: Subjektivierung von Arbeit, Veränderungen von Arbeit und Organisation in Wirtschaftsunternehmen und im Bildungssystem, Arbeitsbeziehungen, Interessenvertretungsstrukturen.

Thorsten Peetz

Arbeitsschwerpunkte: Soziologische Theorie und Methodologie der Sozialwissenschaften; Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftssoziologie; Ökonomisierung.

Romy Hilbrich

Arbeitsschwerpunkte: Arbeitssoziologie; Wissenschaftsforschung; qualitative Sozialforschung.

Published

2013-01-01

How to Cite

Lohr, Karin, Thorsten Peetz, and Romy Hilbrich. 2013. “Rising Uncertainties and »Eigensinn«. Educational Labor in Processes of Reorganization”. Journal für Psychologie 21 (3). https://journal-fuer-psychologie.de/article/view/301.