Reflecting psychosocial work with boys and men with impulses from queer theory and critic on heteronormativity

Authors

  • Gerd Stecklina
  • Jan Wienforth

Keywords:

boys, men, gender, queer, professionality

Abstract

Queer theoretical foundations of the reflection on critical psychosocial work with boys and men are rare in theory and practice. Therefore this chapter illustrates exemplary impulses on this perspective. For that aim, we depict central concepts and present the current state of research. We are going to describe a framework facilitating the reflection on professional practice on the level of social structure, gender relations and masculinity studies and point out effects on counselling. Consequently, we examine gender as a social construction and illustrate how queer perspectives can be grappled in organizations and concepts and how ubiquitary processes of professional work can be considered with a queer theoretical view. Finally we discuss gender identity and debate possible conflicts between the subject and society considering gender. For all dimensions we suggest possibilities for reflection.

Author Biographies

Gerd Stecklina

Gerd Stecklina, Prof. Dr., Diplom-Pädagoge, lehrt an der Fakultät für angewandte Sozialwissenschaften der Hochschule München. Seine Arbeitsschwerpunkte sind Theorien und Geschichte Sozialer Arbeit, Geschlechterforschung, Sozialpädagogik der Lebensalter, Jüdische Wohlfahrt, Kinder- und Jugendhilfe. Vorsitzender des Münchner Informationszentrums für Männer e.V. (MIM)

Jan Wienforth

Jan Wienforth, Dipl.-Sozialpäd. (FH), MA, ist wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Hochschule München und Doktorand an der Stiftung Universität Hildesheim. Seine Forschungs- und Arbeitsschwerpunkte sind Jungen*arbeit, geschlechterreflektierte Soziale Arbeit, Fluchtmigration und Professionalität Sozialer Arbeit.

Published

2017-11-10

How to Cite

Stecklina, Gerd, and Jan Wienforth. 2017. “Reflecting Psychosocial Work With Boys and Men With Impulses from Queer Theory and Critic on Heteronormativity”. Journal für Psychologie 25 (2). https://journal-fuer-psychologie.de/article/view/441.