Children’s Perspectives: Participation in Social Practice

Authors

  • Charlotte Højholt

Keywords:

participatory child research, children’s perspectives, children’s communities, situated knowledge, development through participation, socio-material practice

Abstract

This article takes its point of reference in the challenge of investigating situations, dilemmas or new conditions for being a child from the perspectives of children. The aim is to unfold a theoretical discussion of this problem informed by empirical material from the everyday life of children. Through this it will be argued that to investigate children’s perspectives we must explore and analyze children’s participation in social practice. In this way the article will touch on children’s conduct of life, learning processes related to everyday life and processes of segregation. The empirical material illustrates that knowledge from the perspectives of the children can illuminate how efforts in relation to supporting children may have unintended consequences for the children. This challenges a traditional concept of universal knowledge and points to a situated curiosity about the meanings of concrete interplay when we look “from the child and out in the social world”.

Author Biography

Charlotte Højholt

Charlotte Højholt ist Associate Professor für Psychologie am Institut für Psychologie und Erziehungswissenschaften der Universität Roskilde. In ihrer Forschung untersucht sie das alltägliche Leben von Kindern und arbeitet mit “Praxisforschung”, einer Einheit von empirischer Forschung und Entwicklungsarbeit. Den Schwerpunkt bildet dabei die Untersuchung der Partizipation der Kinder in unterschiedlichen Kontexten gesellschaftlicher Praxis (wie Familie, Schule, Kindergarten, Freizeitinstitutionen etc.) mit besonderem Blick auf Kindergemeinschaften, persönliche Lebensführung von Kindern sowie die Zusammenarbeit der Erwachsenen (Eltern, LehrerInnen, PädagogInnen, PsychologInnen). In ihren Büchern und Artikeln schreibt sie u.a. über Entwicklung, Lernen, Professionalität, interdisziplinäre Arbeit und Methodologie. Sie ist Leiterin des Promotionsprogrammes Social Psychology of Everyday Life der Universität Roskilde sowie der interuniversitären Forschungsgruppe Practice Research in Development.

Published

2012-02-22

How to Cite

Højholt, Charlotte. 2012. “Children’s Perspectives: Participation in Social Practice”. Journal für Psychologie 20 (1). https://journal-fuer-psychologie.de/article/view/112.