Students with children. Caught up in the conflict between gender-egalitarian ideals and traditional gender roles?

Authors

  • Maika Böhm
  • Philipp Franz
  • Silja Matthiesen

Keywords:

parenting arrangement, division of labour within the family, starting a family while studying, gender relations, semi-structured guideline interviews, telephone interviewing, qualitative content analysis

Abstract

Over the past decades, there has been an increase in highly educated adults putting off the processes involved in starting a family to a later point in their biography. Family and parenting models have also become increasingly diverse as a result of laws on gender equality as well as a greater number of women participating in the labour market. However, the birth of a first child within a relationship that has up to that point been egalitarian often results in a return to a more traditional division of labour between men and women. In this paper, decision-making processes involved in starting a family while studying are investigated on the basis of guided interviews with 16 female students who already have a child. Additionally, the parenting arrangements of partners in the early years of their child's life are analyzed with regard to the question as to what influence gender-egalitarian ideals and traditional gender roles have on this group of highly educated parents.

Author Biographies

Maika Böhm

Maika Böhm promoviert an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel über »Sexual- und Beziehungserfahrungen junger Erwachsener«, ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Sexualforschung und Forensische Psychiatrie des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf und Redaktionsmitarbeiterin der Zeitschrift für Sexualforschung. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind sozialwissenschaftliche Sexual- und Geschlechtertheorien sowie Sexualität, Geschlecht und Generativität als Themen in der Sozialen Arbeit.

Philipp Franz

Philipp Franz ist wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Helmut Schmidt Universität (Universität der Bundeswehr Hamburg), Fakultät für Geistes- und Sozialwissenschaften, Soziologie u.b.B. der Mikrosoziologie. Seine Arbeitsschwerpunkte sind Jugend- und Familiensoziologie, sozialwissenschaftliche Sexualforschung, Subjekt- und Identitätstheorien, Männlichkeiten.

Silja Matthiesen

Dr. Silja Matthiesen ist Forschungsleiterin am Institut für Sexualforschung und Forensische Psychiatrie des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf und Leiterin der sexualpädagogischen Abteilung der pro familia Hamburg. Sie ist Herausgeberin der Zeitschrift für Sexualforschung. Ihre Forschungsschwerpunkte sind Jugendsexualität und Jugendschwangerschaften sowie der sozialer Wandel der Sexualität.

Published

2012-02-22

How to Cite

Böhm, Maika, Philipp Franz, and Silja Matthiesen. 2012. “Students With Children. Caught up in the Conflict Between Gender-Egalitarian Ideals and Traditional Gender Roles?”. Journal für Psychologie 24 (1). https://journal-fuer-psychologie.de/article/view/395.