Learning to teach mathematics inclusively: Development of a research-based interdisciplinary professional development program

Authors

  • Susanne Prediger
  • Jan Kuhl
  • Christian Büscher
  • Sarah Buró

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-288

Keywords:

inclusion, inclusive mathematics classrooms, model of content-related expertise, situational demands, professional development program

Abstract

For quality development in inclusive subject matter classrooms of middle schools, there exist inclusive instructional approaches and empirical findings from psychology, special needs education, and subject matter didactics. However, programs for professional develoment (PD) are still missing which integrate these findings and approaches in an interdisciplinary and situated way. The article presents the development of a research-based interdisciplinary professional development program for mathematics teachers and special needs teachers that started from qualitative investigations of teachers’ perspectives for specifying what teachers should learn and in which perspective they should do so. The article provide insights into the underlying design research project in which the PD program was iteratively developed, tested, and investigated. The developed PD program for teaching mathematics inclusively is presented: Within five case-based PD sessions, participating teachers work on an integrated instructional approach and collectively experiment with it for the case of an inclusive teaching unit for percentages. The PD program empowers the teachers to (a) identify demands for four relevant learning prerequisites (mathematical understanding, language proficiency, working memory and strategies/metacognitive regulation), (b) set differentiated priorities, (c) support students adaptively and (d) orchestrate joint learning situations.

Author Biographies

Susanne Prediger

Susanne Prediger, Prof. Dr., ist seit 2006 Professorin für Mathematikdidaktik am Institut für Entwicklung und Erforschung des Mathematikunterrichts und seit 2017 Vize-Direktorin am Deutschen Zentrum für Lehrerbildung Mathematik. Ihr Forschungsschwerpunkt ist Professionalisierungsforschung und Umgang mit Heterogenität im Mathematikunterricht.

Jan Kuhl

Jan Kuhl, Prof. Dr., ist seit 2015 Professor für Unterrichtsentwicklungsforschung mit dem Schwerpunkt Inklusion. Sein Forschungsschwerpunkt ist die Entwicklung, Evaluation und Implementierung von Konzepten der Diagnostik und evidenzbasierten Förderung im inklusiven Unterricht.

Christian Büscher

Christian Büscher, Dr., ist seit 2014 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Entwicklung und Erforschung des Mathematikunterrichts. Er untersucht Professionalisierungsprozesse von Lehrkräften zum inklusiven Mathematikunterricht.

Sarah Buró

Sarah Buró ist Doktorandin und seit 2017 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Entwicklung und Erforschung des Mathematikunterrichts. Sie untersucht dazu Professionalisierungsprozesse von Lehrkräften zum inklusiven Mathematikunterricht.

Published

2020-05-01

How to Cite

Prediger, Susanne, Jan Kuhl, Christian Büscher, and Sarah Buró. 2020. “Learning to Teach Mathematics Inclusively: Development of a Research-Based Interdisciplinary Professional Development Program”. Journal für Psychologie 27 (2):288-312. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-288.