Competences of teachers and other educational professionals as condition for the success of inclusive vocational guidance in general and vocational schools, exemplified on organizing work placements for students

Authors

  • Silvia Greiten
  • Thomas Bienengräber
  • Thomas Retzmann
  • Lütfiye Turhan
  • Marie Schröder

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-313

Keywords:

inclusive vocational guidance, student internships, school development, teacher professionalization

Abstract

Work placements for students bridge the gap between school and the world of work and the vocational training system. They are part of a comprehensive set of measures for vocational orientation and are organized by a multi-professional team of different actors, such as teachers and other educational staff involved in the process of secondary education and professionals working in institutions that accompany the transition. Though little research has been done on inclusive vocational guidance, it can be assumed that complexity of this process will increase with new cooperations. This article presents results from multi-professional group discussions with participants from various institutions and derives competences for inclusive vocational guidance in schools. The results point to the necessity of identifying fields of action, investigating cooperation between actors within the school system and, above all, determining knowledge references that arise subject-specifically for inclusive vocational orientation from the needs of students with special educational needs.

Author Biographies

Silvia Greiten

Silvia Greiten, PD Dr. phil., ist Oberstudienrätin i.A. und Mitarbeiterin in der School of Education der Bergischen Universität Wuppertal. Sie leitet zusammen mit anderen das Projekt BEaGLE. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind: Schul- und Unterrichtsentwicklung im Kontext von Heterogenität, Individueller Förderung, Hochbegabung, Inklusion und Lehrerprofessionalisierung.

Thomas Bienengräber

Thomas Bienengräber, Prof. Dr. rer. pol. habil., ist am Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik und Wirtschaftsdidaktik der Universität Duisburg-Essen tätig. Er leitet zusammen mit anderen das Projekt BEaGLE. Seine Arbeitsschwerpunkte sind: Inklusive Berufsorientierung, Curriculumentwicklung, Moralentwicklung und Situationsforschung.

Thomas Retzmann

Thomas Retzmann, Prof. Dr. rer. pol. habil., ist am Lehrstuhl für Wirtschaftswissenschaften und Didaktik der Wirtschaftslehre der Universität Duisburg-Essen tätig. Zusammen mit anderen leitet er das Projekt BEaGLE. Seine Arbeitsschwerpunkte sind: Ökonomische Allgemeinbildung und kaufmännische Berufsbildung, Kompetenzmodelle und Standards der ökonomischen Bildung, Entrepreneurship Education, Berufsmoralische Bildung sowie Komplexe Lehr-Lern-Arrangements.

Lütfiye Turhan

Lütfiye Turhan, M. Sc., ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Goethe-Universität Frankfurt.

Marie Schröder

Marie Schröder, M.A., ist wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt BEaGLE. Ihr Arbeitsschwerpunkt ist: Inklusive Berufsorientierung.

Published

2020-05-01

How to Cite

Greiten, Silvia, Thomas Bienengräber, Thomas Retzmann, Lütfiye Turhan, and Marie Schröder. 2020. “Competences of Teachers and Other Educational Professionals As Condition for the Success of Inclusive Vocational Guidance in General and Vocational Schools, Exemplified on Organizing Work Placements for Students”. Journal für Psychologie 27 (2):313-35. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-313.