Inclusion and Digitisation in Teacher Education

Authors

  • Patrizia Weidenhiller
  • Susanne Miesera
  • Claudia Nerdel

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-382

Keywords:

Inclusion, Digitalisation, Self-Efficacy, Attitude, Teacher Education

Abstract

Inclusion is the task of all teachers. Based on research results and regarding the challenges of school practice, an inclusive didactic lecture promotes the professional competence of prospective teachers. The teaching concept considers the so far hardly researched Inclusion at the Gymnasium with an inclusive didactic lecture for secondary school master students with a major in biology. The teaching concept connects the two cross-disciplinary topics of inclusion and digitisation and fosters the professionalization. The aim is to support students in their competences in inclusive teaching using digital media and to increase their selfefficacy in an inclusive context.

Author Biographies

Patrizia Weidenhiller

Patrizia Weidenhiller ist wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Technischen Universität München. Ihre Forschungsschwerpunkte sind Inklusion und Digitalisierung an Gymnasien.

Susanne Miesera

Susanne Miesera, Dr., ist wissenschaftliche Mitarbeiterin und Koordinatorin der Fachdidaktik Ernährungs- und Hauswirtschaftswissenschaft an der Technischen Universität München. Ihre Forschungsschwerpunkte sind Inklusion berufliche Schulen im internationalen Kontext.

Claudia Nerdel

Claudia Nerdel, Prof. Dr., ist Professorin für Didaktik der Biologie und Inhaberin der Professur für Fachdidaktik Life Sciences an der Technischen Universität München.

Published

2020-05-01

How to Cite

Weidenhiller, Patrizia, Susanne Miesera, and Claudia Nerdel. 2020. “Inclusion and Digitisation in Teacher Education”. Journal für Psychologie 27 (2):382-99. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-382.