The Quiet Power of Shame

Racism, Social Class, and the (Re-)Production of Social Inequality

Authors

  • Mai-Britt Ruff
  • Flora Petrik

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2024-1-10

Keywords:

shame, shaming, symbolic violence, social inequality, racism, class, emotions

Abstract

Shame can be understood as a mediator between individual feelings and societal conditions. In our contribution, we pose the question of how shame becomes effective in power relations and, drawing on Bourdieu’s critical sociology of power, focus on two different, albeit intertwined, symbolic power relations: class and racism. How are racism and class mediated in, through and with shame? What is the role of shame in these relations? To address these questions, we refer to two interdisciplinary research projects: A qualitative-empirical study on social and educational upward mobility and a theoretical study on dealing with shame in civic education. Building on this, we reconstruct three facets of shame in the context of symbolic relations of violence: Shame as a hinge of (re)production (1), shame as inherently linked with shame defense mechanisms (2) and shame as a quality of attunement (3). The article ends with an outlook on further questions regarding the political-social situation of shame.

Author Biographies

Mai-Britt Ruff

Mai-Britt Ruff ist wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich »Allgemeine Erziehungswissenschaften und historische Bildungsforschung« an der Universität Hamburg. Sie forscht zu Scham, Schamabwehr und Beschämung in pädagogischen Beziehungen. Zu ihren Arbeits- und Forschungsbereichen zählen psychoanalytische Sozialforschung, Soma-Studien, politische Bildung und affekttheoretische Fragestellungen.

Flora Petrik

Flora Petrik arbeitet als wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung »Allgemeine Pädagogik« des Instituts für Erziehungswissenschaft an der Universität Tübingen. Ihre Forschung ist an der Schnittstelle biografietheoretischer und bildungssoziologischer Fragestellungen angesiedelt. Zu ihren Schwerpunkten zählen soziale Ungleichheit in Schule und Universität (mit besonderem Fokus auf Bourdieus Praxistheorie), interpretative Sozialforschung sowie wissenschaftstheoretische und methodologische Fragestellungen.
34112

How to Cite

Ruff, Mai-Britt, and Flora Petrik. 2024. “The Quiet Power of Shame: Racism, Social Class, and the (Re-)Production of Social Inequality”. Journal für Psychologie 32 (1):10-30. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2024-1-10.