The Exhibition as a Model Form of a Metaphorics of Objects

Observations on collections of Asian art

Authors

  • Patrick Felix Krüger
  • Knut Martin Stünkel

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2025-2-130

Keywords:

grammar and rhetoric of exhibitions, metaphorics of objects, theory of model forms, Situation Kunst, Max Imdahl

Abstract

The article outlines a theoretical model for analyzing the grammar and rhetoric of exhibitions, which is currently a work in progress. Using the theory of model forms, the collection of East Asian art from Situation Kunst (für Max Imdahl) is used to show how certain metaphorization processes taking place at various levels lead semantically, syntactically, and pragmatically to the constitution of meaning in the exhibition, thus performing important psychosocial functions.

Author Biographies

Patrick Felix Krüger

Patrick Felix Krüger, Dr. phil., Kunst- und Religionshistoriker, wiss. Mitarbeiter im SFB 1475 »Metaphors of Religion« (CERES, Ruhr-Universität Bochum), Arbeitsschwerpunkte: Kunst-, Kultur- und Religionsgeschichte des Jainismus, Geschichte und Kunst der hinduistischen Religionen, Religions- und Kulturkontakt zwischen Asien und Europa, Missionsgeschichtliche Sammlungen, Religion im Museum, historische und theoretische Museologie.

Knut Martin Stünkel

Knut Martin Stünkel, PD Dr. phil., Religionsphilosoph und Literaturwissenschaftler, wiss. Mitarbeiter im SFB 1475 »Metaphors of Religion« (CERES, Ruhr-Universität Bochum), Arbeitsschwerpunkte: Sprachphilosophie, Theorie und Praxis des Religionskontakts, Formulartheorie, Metaphoriken des Alltäglichen, Missionsgeschichtliche Sammlungen.
34140

Published

2025-12-15

How to Cite

Krüger, Patrick Felix, and Knut Martin Stünkel. 2025. “The Exhibition As a Model Form of a Metaphorics of Objects: Observations on Collections of Asian Art”. Journal für Psychologie 33 (2):130-49. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2025-2-130.