Train-the-Trainer

Authors

  • Jule Behr
  • Tatjana Leidig
  • Thomas Hennemann

DOI:

https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-6

Keywords:

Train-the-Trainer-model, professional development, evidence-based approach, conception, inclusion

Abstract

This article presents the approach of an evidence-based Train-the-Trainer (TTT)-model to support schools on their way towards inclusion. Based on the analysis of the key success factors of inclusive education and the findings regarding effective professional development and TTT-interventions, we developed a process accompanying support system for inclusive schools in the form of a TTT-model. Over a three-year period, the TTT-model will be implemented and evaluated in twelve schools in cooperation with a local school board. On the one hand the project aims to build competence of teachers and self-efficacy in dealing with challenging teaching-learning situations by a high-quality professional development. On the other hand, the systematic qualification of trainers will be considered in order to develop an economic and efficient possibility to disseminate inclusive professional development contents in the context of the current school transformation process.

Author Biographies

Jule Behr

Jule Behr ist Lehrkraft für besondere Aufgaben am Lehrstuhl für Erziehungshilfe und emotional-soziale Entwicklungsförderung an der Universität zu Köln. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind: Entwicklung und Evaluation von Fortbildungen in der LehrerInnenbildung in der schulischen Inklusion, Multiplikatorenkonzepte.

Tatjana Leidig

Tatjana Leidig, Dr.in ist Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Erziehungshilfe und emotional-soziale Entwicklungsförderung an der Universität zu Köln. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind: Entwicklung und Evaluation von Fortbildungsangeboten für Lehrkräfte im Kontext inklusiver Schul- und Unterrichtsentwicklung, Entwicklung und Evaluation von Maßnahmen zur Förderung der emotionalen und sozialen Entwicklung sowie Kooperation und Teamarbeit.

Thomas Hennemann

Thomas Hennemann, Prof. Dr., ist Lehrstuhlinhaber des Lehrstuhls für Erziehungshilfe und sozial-emotionale Entwicklungsförderung am Department Heilpädagogik und Rehabilitation der Humanwissenschaftlichen Fakultät an der Universität zu Köln. Seine Arbeitsschwerpunkte sind: Qualifizierung von pädagogischen Fachkräften in der Inklusion, Entwicklung inklusiver Unterrichtsplanung in Kooperation mit Fachdidaktiken sowie Prävention und Intervention bei Verhaltensstörungen.

Published

2020-05-01

How to Cite

Behr, Jule, Tatjana Leidig, and Thomas Hennemann. 2020. “Train-the-Trainer”. Journal für Psychologie 27 (2):6-28. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-6.